Recensie Dagblad Kennemerland

1 juni 2002 Recensie Dagblad Kennemerland

Expressie overtuigt met zwartgallig De Gieren

Het publiek werd voor het wachten beloond op de één na laatste avond van het Eenakterfestival in het IJmuidense Witte Theater. Na een vermakelijk openingsstuk ('Romeo en Julia' van Toneelwerkplaats Haarlem) en een matige middenopvoering (Advendo's 'De Goedkeuring') oogstte het Castricumse Expressie terecht de meeste lof met hun uitvoering van 'De Gieren'.

De eenakter waarmee een over de hele linie bezien vermakelijke avond werd besloten torende ver boven zijn voorgangers uit. 'De Gieren' vertelde het absurde verhaal over de verdorven Mevrouw Leonie, Mijnheer Leon en hun reeds tien jaar dood gewaande zoon Jongeheer Leonati. Een bizar gezelschap, gruwelijk zelfs. Jongeheer Leonati ligt een decennium opgebaard in de huiskamer van Mevrouw en Mijnheer; een ruimte waarin Leonie de scepter zwaait.

Als door een wonder komt zoonlief Leonati tot leven. Het opperwezen heeft de gebeden en het gejammer van de familie tien jaren lang aangehoord en besloot de vader en moeder de gelegenheid te geven één van hun oude en bijna over zijnde levens in te ruilen voor het bestaansrecht van Leonati. Wat na de herrijzenis volgde waren humorvolle (zwarte humor welteverstaan) conversaties en overpeinzingen tussen het drietal.

Uiteindelijk blijken de ouders te egoïstisch om in de grafkist plaats te nemen. Jongeheer Leonati wordt neergeslagen en op zijn terugkeer naar het dodenrijk wordt hartstochtelijk geproost! De Gieren kraaien de victorie.

Peggy de Groot ontwikkelde zich in haar rol als Leonie tot de voornaamste pijler onder het successtuk 'De Gieren'. Haar mimiek, timing, non-verbale toneelspel; alles klopte. Mijnheer Leon (Roelant van Ewijk) zette eveneens een overtuigende zonderling neer. De alerte souffleusse maakte zijn tekstfoutjes echter efficiënt onschadelijk. Leonati (Martijn van Wonderen) lag prachtig dood en viel geen moment uit de toon bij zijn excellerende medespelers.

Dat kon niet worden gezegd van Advendo, die een saaie uitvoering speelden van 'De Goedkeuring'. Het lukte Jelly Bontenbal en Marian Dijkman niet de toeschouwers te vermaken met hun eenakter. De inhoudsloze en met weinig overtuiging voorgedragen dialogen plus het schrijnende gebrek aan originaliteit dat de 'rode' en 'zwarte' toonden waren daar de voornaamste veroorzakers van. 'De Goedkeuring' sloeg niet aan.

Toneelwerkplaats Haarlem overtuigde de bezoekers van het 23e eenakterfestival wel. Hun surrealistische versie van 'Romeo en Julia' slaagde er wel in een vonk op de bühne over te laten slaan. Een multifunctioneel decor (zo werd een zuilengalerij omgetoverd tot oorlogslandschap), vermakelijk knokpartijtje en het prima spel van met name Dineke Geene ontketenden die vonk.

Ronald Jonges

Gezien: Eenakterfestival Toneelgroepwerkplaats uit Haarlem, Advendo uit IJmuiden en Expressie uit Castricum, vrijdag 31 mei 2002 in het IJmuidense Witte Theater.