Recensie Dagblad Kennemerland

7 april 2003 Recensie Dagblad Kennemerland

Veel hilarische momenten in tehuis voor dwazen

CASTRICUM - De Castricumse toneelvereniging Expressie bekroonde met "Dwaasheid heeft haar eigen recht" afgelopen vrijdag en zaterdag haar twintigjarig bestaan. Een voorstelling met zowel enkele haperingen als hilarische momenten.

Het stuk van auteur John Patrick speelt zich af in een instelling die het "Klooster" wordt genoemd. Hier wonen mensen die zich in de buitenwereld niet kunnen handhaven. Ze zeggen 's nachts altijd hun ogen open te houden en willen niets weten van het laatste nieuws. "Wij geloven dat je de vervelende dingen beter een maand later kunt lezen", zegt Jeffrey, gespeeld door Martijn van Wonderen.

De debuterende Nienke van der Peet speelt de jonge, hyperactieve Fairy May. Op het moment dat ze geen tekst heeft, valt Van der Peet soms even uit haar rol. Dat geldt overigens voor meer acteurs. Niettemin is zij, onder andere door de hilarische gillen die ze af en toe slaakt, de meest verfrissende factor in het stuk. Het meest geloofwaardige spel wordt geleverd door Hans Kuijs, die de stotterende Hannibal speelt. Het is jammer dat enkele andere spelers soms even hun tekst kwijt zijn en dat er hoorbaar wordt gesouffleerd.

De hoofdrol is weggelegd voor Irma Karssen, die de nieuwste bewoonster van het "Klooster" speelt, mrs. Savage. Zij is de kalme factor in het stuk, die de bedrijven goed aaneenrijgt.

Mrs. Savage is na de dood van haar man gekke dingen gaan doen, zoals ze altijd al wilde. Haar drie kinderen, die het ieder ver geschopt hebben, laten mrs. Savage opnemen en zijn uit op de erfenis van 500.000 dollar, die ze in een gedachtenisfonds voor haar man heeft gestopt. Van deze kinderen speelt Roelant van Ewijk als Titus het meest overtuigend. Zijn status als senator spreekt uit zijn houding.

Mrs. Savage laat haar kinderen eerst op de verkeerde plek zoeken naar de aandelen en laat onder druk uiteindelijk zien dat ze in haar grote knuffelbeer verstopt zaten. Op dat moment klikt mrs. Paddy (Hetty van der Linden), de bewoonster die nooit iets zegt behalve een opsomming van waar ze een hekel aan heeft, het licht uit. De aandelen zijn verdwenen. Door een list krijgt mrs. Savage uiteindelijk haar geld terug. Al met al zette Expressie een onderhoudende voorstelling neer, waarin de vreemde karakters aardig tot uiting kwamen.

SASKIA BOSKE

Toneelvereniging Expressie speelt "Dwaasheid heeft haar eigen recht" van John Patrick: gezien in ontmoetingscentrum Geesterhage in Castricum, vrijdag 4 april.