Krantenberichten Kortsluiting

21 mei 2001 Recensie Dagblad Kennemerland

Expressie overtuigt in originele komedie

Nog voordat toneelgroep Expressie begon met de uitvoering van de zwarte komedie Kortsluiting, hadden de taferelen in de zaal al iets komisch. Veel bezoekers liepen geconcentreerd te zoeken naar een plaatsje. Niet dat er te weinig stoelen waren in ontmoetingscentrum Geesterhage, maar door de gelijkvloerse zaak waren er niet veel plaatsen waar je het podium goed kon overzien. Misschien was een hoger podium beter geweest.

Het stuk kortsluiting begon heel origineel. De acteurs speelden in het donker en het publiek kon alleen maar gissen bij wie de stemmen hoorden. Het was interessant en spannend dat je pas na enkele minuten zag wie de hoofdrolspelers waren.

Toen de elektriciteit in de flat van beeldend kunstenaar Brindsley Miller uitviel net op het moment dat hij een belangrijke koper verwachtte, ging het licht voor het publiek aan. Zo konden de toeschouwers volop genieten van de gekke taferelen die zich 'in het donker' afspeelden. Hoofdrolspelers Roelant van Ewijk (Brindsley) en zijn verloofde Carol (Roos Schoehuijs) hadden allebei een beetje moeite met het vinden van de juiste intonatie. De overdreven hoge toon bij het voeren van simpele gesprekken kwam niet natuurlijk over.

Van Ewijk liet zich even meeslepen, maar vond daarna zijn draai om een zeer overtuigende rol neer te zetten. Niet alleen gebruikte hij steeds een toepasselijke stem om zijn veranderende stemmingen te uiten, ook zijn mimiek en gebaren spraken boekdelen. Alles leek op zijn plaats: van zijn angstige gezicht tot de uiterst voorzichtige bewegingen waarmee hij een lange tijd ongemerkt de gestolen meubels naar de flat van zijn buurman terugbracht.

Schoehuijs speelde een kakdametje en dat paste enigszins bij haar rol. Ze speelde goed, ook al was de bewuste keus voor dat constant hoge aanstellerige toontje niet zo geslaagd. Daardoor kon ze geen nadruk leggen op de zinnen die ze echt belangrijk vond. Het was natuurlijk niet de bedoeling dat het publiek zich in deze rare manier van praten herkende. Toch is het de vraag of haar personage niet een karikatuur werd.

De bijrollen waren stuk voor stuk leuk en zo ontstond in het flatje een spannende smeltkroes van uiteenlopende karakters. Vermelding verdient Arie Klaasse die vol overgave kroop in de huid van kolonel Melkett. Hij marcheerde met een strak lijf rond, commandeerde er op los en riep met een stalen gezicht en een ijzige stem militaire kreten.

Zijn karakter contrasteerde mooi met dat van de beleefde en schuchtere oude dame Miss Furnival. Deze bijrol werd op een uitstekende manier vertolkt door Hetty van der Linden. Haar trillende handjes en bescheiden opstelling maakten na enkele glazen sterke drank plaats voor uitbundige gebaren, vrolijk gezang en aanstekelijke lolligheid.

Al met al zette de cast van Expressie een origineel, vermakelijk, ingenieus in elkaar gezet en goed gespeeld stuk op de planken

Maria Genova

Gezien: toneelstuk 'Kortsluiting'(origineletitel 'Black Comedy') van Peter Schaffer gespeeld door toneelgroep Expressie, vrijdagavond in ontmoetingscentrum Geesterhage in Castricum. Regie: Paul van Ewijk.