Recensie Dagblad Kennemerland

2 oktober 2000 Recensie Dagblad Kennemerland

Oud Porselein

Oud Porselein verhaalt over de twee zussen Mirabelle (Irma Karssen) en Lola (Hetty van der Linden) en broer Oswald (Arie Klaasse). Ze zijn allemaal op leeftijd en hebben praktisch hun hele leven in het ouderlijk huis doorgebracht. Hierdoor zijn ze ieder min of meer vastgeroest in hun eigen overtuigingen en hebben zich vrijwel afgesloten van de buitenwereld. Wanneer vader ernstig ziek wordt, steekt bij alledrie een allesoverheersende gedachte de kop op: de erfenis. Er zou namelijk sprake zijn van een redelijk familiekapitaal en het oude huis is bezaaid met een indrukwekkende verzameling antiek porselein.

De acteurs van Expressie kenden voor de goedgevulde zaal een aarzelende start met kleine versprekingen en een wat onzekere uitstraling. Iets wat ze moeilijk aan te rekenen is na een jaar vol tegenslag en het feit dat ze nog wat onwennig voor de eerste keer speelden op het wel zeer geschikte toneel in Geesterhage.

Het spel kwam in het tweede bedrijf beter op gang en er ontvouwde zich voor de toeschouwers een zeer aardige komedie. Vooral de wisselwerking tussen Mirabelle en neef Jonah, die zich ongevraagd en belust op geld met de erfenis komt bemoeien, wist menige lach uit het publiek te ontlokken. Karssen zette haar rol van de warrige en loslippige Mirabelle overtuigend op de planken en Martijn van Wonderen wist zich als uitvreter Jonah prima te redden in zijn eerste grotere rol.

Ook Jeroen der Weduwe speelde na een aantal kleinere rollen zaterdag voor het eerst een sleutelpersonage, die van taxateur Gregory, door de zussen en broer ingeschakeld om de waarde van het porselein vast te stellen. Hij wist zich de wat hautaine houding van een gegoede burger geslaagd aan te meten. Hoewel de vader in het stuk niet zichtbaar aanwezig is, overheerst hij bijna voelbaar vanaf de bovenverdieping van het huis als een soort tiran de hele familie. Zelfs het publiek schrikt enkele malen even op wanneer hij, bonzend met zijn stok op de vloer, kenbaar maakt dat er iemand moet komen. De enige met wie hij het schijnt te kunnen vinden is het naieve dienstmeisje Ursula (Trudie Slijkhuis), aan wie hij zijn hele fortuin dreigt na te laten omdat zijn kinderen zich gedragen alsof hij al overleden is. De verschillende wendingen in het verhaal - de onterving van de kinderen, het toeschrijven van het kapitaal aan het dienstmeisje en uiteindelijk een waar eind-goed-al-goed slot - en het bij vlagen zeer verdienstelijke spel van de acteurs maakten Oud Porselein de moeite van het bekijken waard. Er kunnen nog wat ruwe kantjes bijgeschaafd worden, maar het lijkt erop dat de toneelgroep in de persoon van Hans Klinkspoor een waardig opvolger van de eerder dit jaar overleden regisseur Jan Langedijk heeft gevonden.*

MARJOLEIN EIJKMAN

Toneelgroep Expressie speelt Oud Porselein, geschreven door Gerald Savory. Regie: Hans Klinkspoor. Gezien: zaterdagavond in ontmoetingscentrum Geesterhage in Castricum.

*Hans Klinkspoor is niet de opvolger van Jan Langedijk (MvW)