Recensie Nieuwsblad voor Castricum

28 april 2004 Nieuwsblad voor Castricum

Expressie ontroert met heftig Vuur in de Sneeuw

CASTRICUM - 'Vuur in de sneeuw' (originele titel 'A lie of the mind') van de Amerikaanse auteur Sam Shepard is een zwaarbeladen toneelstuk. De uitvoering door toneelgroep Expressie afgelopen weekeinde was ook een zwaarbeladen happening.

Om te beginnen was 'Vuur in de sneeuw' het examenstuk van regisseur John van Dongen. Verder was het voor Hans Kuijs zijn jubileumstuk en voor Marieke Neervoort haar debuut.

Expressie, die een geschiedenis van kluchten, blijspelen en thrillers heeft, wendde zich met dit stuk bovendien af van het gebruikelijke genre. Een zeer verdienstelijke keuze, zo bleek dit weekeinde. Het werd een indrukwekkende en ontroerende voorstelling.

Bij gebrek aan geschikte speelruimte werd de Paulusschool omgetoverd tot een klein theater. Ondanks dat deze locatie veel te klein is, was de entourage tot in de puntjes verzorgd, van het decor en de tribune in de aula tot de aankleding van de gangen. Enige uitzondering waren de piepende stoelen, die vooral voor de toeschouwers achterin sommige scènes moeilijk verstaanbaar maakte.

Vuur in de sneeuw is een familiedrama, dat draait om het gewelddadige huwelijk tussen Jake (Hans Kuijs) en Beth (Anke Huisman). Huisman zette de moeilijke rol van de in elkaar geslagen Beth knap neer. Haar schreeuw ging door merg en been. Net als Jake maakt zij in de loop van het stuk een flinke ontwikkeling door. Beide acteurs lieten dit uitstekend zien. Kuijs mag trots zijn op zijn jubileumrol.

De onmogelijkheid van liefde werd vooral voelbaar door de prachtig doorleefde moederrollen van Irma Karssen (Lorraine) en Hetty van der Linden (Meg). Het acteerwerk van Karssen was van hoog niveau. En door het oprechte, subtiele spel van Van der Linden voelde het publiek zich zeer betrokken bij Meg, die steeds werd afgesnauwd door haar man Baylor (Arie Klaase). Deze wisselwerking was heel mooi hoewel Klaase met enige nuances in zijn spel Baylor nog wat geloofwaardiger had kunnen maken.

Marieke Neervoort (Sally) kan terugblikken op een zeer geslaagd debuut. Ze deed nauwelijks onder voor de knappe acteerprestaties van de andere spelers. In de scène waarin ze aan haar moeder Lorraine de dood van haar vader beschrijft, raakt ze zelf ontroerd.

Met name Martijn van Wonderen (Frankie) en Freek Schermer (Mike) lieten zien het afgelopen jaar enorm gegroeid te zijn als speler. Dit bleek vooral uit hun mooie rolbeleving en goede verstaanbaarheid (door articulatie en stemvolume). Van Wonderen, die tijdens de lange voorstelling veel op toneel aanwezig was, speelde van het begin tot het eind sterk, wat het stuk zeer ten goede kwam.

De toewijding waarmee Expressie zich heeft ingezet voor 'Vuur in de sneeuw' was voelbaar. Het werd een meeslepend stuk. Tussen alle heftige emoties was het visoen van Jake, waarin hij ziet hoe Beth zich zit te oliën, een juweeltje. Het succes was compleet toen Van Dongen zaterdagavond na de uitvoering zijn diploma kreeg uitgereikt.

Saskia Boske

Bron: Nieuwsblad voor Castricum, 28 april 2004